Stikkord

, , , , ,

Programmet med det lett misvisende navnet «Harde fakta», påsto i forrige uke at helsekampanjer er penger ut av vinduet. Kritikken ble for lettvinn. Gode kampanjer virker. Ellers ville jo ikke reklame og påvirkning vært en stor industri. Og «Harde fakta» hadde ikke hatt sendetid i en reklamefinansiert kanal…

Snop & snacksprodusentene reklamerer hver dag, året rundt. De jobber på spreng få oss til å spise mer usunt.

Produsentene ville ikke brukt en krone på denne reklamen, om den ikke virket. I følge en artikkel i Aftenposten brukes over en halv milliard på usunn matreklame, mer en ti ganger det som brukes til reklame for frukt og grønt.Vi blir påvirket og gafler i oss mer enn vi hadde tenkt og trengt. Helseministeren blir sittende med regningen for reparasjonene av hjerter, nyrer, hofter og knær.

Hun og helsedirektøren bør rustes til å gå til massivt motangrep mot disse helsesabotørene. Gi dem et solid reklamebudsjett, for eksempel en god andel av inntektene fra en ny sukkeravgift. Sett de beste reklamehodene til å lage reklame for fisk og frukt, spaserturer og sykkel til jobb. Kjøp opp den beste sendetiden på TV. Påvirk oss kontinuerlig, slik næringsmiddelindustrien gjør. Når deres reklame åpenbart er så lønnsom, hvorfor skulle det ikke kunne være helsekroner å spare på skikkelig helsereklame? Informasjonskampanjer aleine er selvsagt ikke nok. I tillegg trenger vi flere andre gode folkehelsetiltak, slik vi har når det gjelder tobakk og alkohol. Men mer helsereklame kunne gitt fornuften litt drahjelp, i kampen mot begjæret etter salt, søtt og fett.