Stikkord

,

Bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Før jul skal både gulv og samvittighet være nyvaska. At det legges mye i det siste, er kåringen av en NM-vinner i ideelle julegaver et klart tegn på. Riktignok et uoffisielt NM, med en jury oppnevnt av Stiftelsen Soria Moria, og nyhetsbrevet Ideelt sett. Det var Kirkens bymisjon som vant i år, med sin kampanje «Gled en som gruer seg til jul».

Ingenting er bedre, enn at mange vil bidra til en ideell sak som en del av juleforberedelsene.

Før jul har over 11.000 mennesker kjøpt Nasjonalforeningen for folkehelsens kalender, noe som betyr svært gode bidrag til vårt arbeid. En sjelden gang får vi sure kommentarer fra folk som blir bedt om å bidra. Veldig mange er positive til å bidra til sosialt og humanitært arbeid.

Det er ikke bare en følelse av moralsk plikt som får oss til å gi til ideelle formål. Det gir mening å kunne bidra. Alle trenger vi å kunne bety noe for andre, enten det er stort eller smått. Frivillige organisasjoner som samler inn penger til gode formål, gjør derfor en dobbelt jobb: Reiser midler til frivillig innsats overfor sårbare grupper og samfunnsoppgaver, og legger til rette for at folk skal kunne oppleve gleden og meningen i å bidra.

Et juleinnkjøp jeg selv er fornøyd med, er en stabel av juleboka til magasinet «= Oslo» som selges av blant andre mennesker med rusproblemer i Oslo. Dette er julegaver som gir trippel glede: Han som solgte boka på Karl Johan ble glad, de som får den blir forhåpentligvis glad og selv gikk jeg fornøyd avgårde med en hel bærepose med god samvittighet.

God jul!