Stikkord

, , ,

BildeDet er bare å innrømme det. Etter jula må kaloriinntaket kuttes for å komme i nærheten av faktisk forbruk og forbrenning. Det er på tide med en serie med hvite dager. Muskler og puls må få kjørt seg, og da ikke i bil.

Tradisjonen tro, har avisene råd om slanking på sine forsider i dag. I dagens VG og Dagbladet er det faktisk mange edruelige og gode råd å hente. Ikke mystiske mirakeldietter og overambisiøse råd. VG skriver blant annet:

  • Bli bevisst hvilke vaner du har
  • Bestem deg for hva du kan kutte ned på/kutte ut
  • Bestem deg for hvordan du kan bli mer fysisk aktiv

Dagbladet har langt bedre råd inne i avisa enn forsiden kan tyde på med overskriften «Superkur mot magefettet». De som håper på kvikk fiks får heller 12 råd som Dagbladet har hentet fra Grete Roede, og som er i tråd med rådene vi er opptatt av å spre i Nasjonalforeningen for folkehelsen for å ta vare på hjerte og hjerne.

En trøst om ribbefettet har lagt seg på sidebeina i jula, er forskningen som har vært presentert med overskrifter som «Fat, yet fit» og som viser at det er store helsegevinster å hente ved å være i god fysisk form, også om man sliter med vekta. Og motsatt – at man ikke nødvendig er beskyttet mot høyt blodtrykk og høyt kolesterol selv om man er slank.

Nyttårsforsetter holder bedre om de er realistiske og ikke bare idealistiske. Et realistisk forsett kan være mer «smugmosjon». Smugmosjon er å benytte de små anledningene vi kan  gjennom en dag for å være mer i bevegelse og sitte mindre stille. Ta trappa, gå i rulletrappa, parkere slik at det blir litt lengre å gå til jobben om vi bruker bil osv. Bruk fantasien..

Benytter vi flere muligheter for bevegelse, bringer vi energibalansen i riktigere retning!

Godt nyttår!