Stikkord

,

Cola can and measuring tape180 000 dødsfall globalt kan kobles til brus med sukker, i følge amerikansk forskning. Det er brusandelen av dødsfall knyttes til fedme, diabetes, hjerte-karsykdom og enkelte kreftformer.

Å drikke brus med sukker er en usedvanlig effektiv metode for å få i seg kalorier.  En halv liter Cola inneholder 210 kalorier. Vips har du slukt 53 gram sukker. 3 gram mer enn anbefalt maks daglig dose for et voksent menneske.

Brusforbruket har føket i været blant annet på grunn av stadig større flasker. Det startet med nusselige 0,2 litersflasker  i 1938 til 1,5 litersflasker i 1992. I Coca Colaens hjemland, USA økte det til 3 liters flasken i 1985, før denne forsvant igjen. For å snu en utvikling hvor forbrukerne ble tilvendt stadig større porsjoner, har myndighetene i New York satt i gang arbeid med et forbud mot selger brus i noe mer enn 0,5 størrelser. Forslaget har møtt motbør fra juridisk hold.

Brustoppåret i Norge var 1997, da det ble notert 93 liter per pers.65 lite Nå er vi nede på omtrent 65 liter brus med sukker i året. Heldigvis fortsetter utviklingen i et riktig spor, ikke minst ved at barn og unge inntar stadig mindre av sukkerholdige drikker.

Det er bra at produsenter som Coca Cola nå ønsker å vri mer av sitt salg over til sukkerfattige eller sukkerfrie produkter. Dette fikk vi høre om da representanter for Coca Colas samfunnsavdeling kom på besøk til oss i Nasjonalforeningen for folkehelsen i dag.

Et håndfast resultat av en mer fornuftig tankegang, er at Coca Cola for kort tid siden lanserte en ny og mindre flaske, en 0375 liter.

Det er et godt tegn at Coca Cola ser seg tjent med å forbedre sin helseprofil, og bidra til vri mer av forbruket i en sunnere retning. De erkjenner at de er medeier i et stort samfunnsproblem – overvekt, fedme og livsstilssykdommer og at de dermed også har muligheter og ansvar for å forsøke å gjøre noe med det.

Med seg hjem fra oss, fikk Coca Colas representanter følgende fem forslag:

  1. Dropp Coca Cola-reklame, særlig filmer, som appellerer spesielt til barn.
  2. Sett prisen på sukkerholdig Cola opp slik at det blir mer attraktivt for flere å velge lettvariantene. La ekstrainntektene gå til for eksempel bygging av lekeplasser.
  3. Merk flaskene ærligere. De minste flaskene bør merkes tydelig med hva hele enheten inneholder av blant annet kalorier og sukker.
  4. Fortsett gjerne med sponsing av barne- og ungdomsarrangementer, men ikke still krav om gjenytelser i form av svært synlig reklame for Coca Cola.
  5. Slutt å leie ut brusautomater til skoler.

Coca Cola må ta i litt skikkelig, om ikke helseengasjementet skal framstå som hyklersk, all den tid de også fortsetter å markedsføre et produkt som skaper såpass mye problemer.

Reklamer