Stikkord

BildeJeg har skrollet raskt forbi dem noen ganger, hoderystende. Forleden tok jeg meg tid til å gå mer i dybden. Jeg snakker om vanvittige slankeannonser som stadig dukker opp på Facebook. Hvem i all verden er det driver med dette? Og hvorfor får de lov til å dukke opp på Facebook blant slekt og venner?

Den første annonsen har den sterkt misvisende tittelen «Fakta om kvinners helse», etterfulgt av tittelen «Fakta: Tap 16 kg magefett på 2 måneder.» Så følger en framstilling av det som kalles slanking ved «dobbelt rensing». «Henriette» har mistet 12,2 kilo på fire uker uten ekstra mosjon og uten å gjøre noe med kostholdet.

I den andre annonsen kan vi lese om «Dorthe» som angivelig skal ha mistet 17 kilo på fem uker med «kombinasjonen CLA gt og tarmrenser». Heisann, det må ha vært noe til forstoppelse!

«Fettet smeltet bort som smør», hevder hun.

Et gammelt jungelord sier at når noe er for godt til å være sant, så er det som regel det. Dette er juks og bedrag.

NRK.no skrev om annonsene i august i år, og forteller om slankevitnene som ikke finnes, misbruk av kilder og om påstander uten hold i virkeligheten. Aftenposten har også omtalt slankebedrageriet i en rekke artikler. Annonsørene er frekke nok til å skrive i annonsen «som sett i Aftensposten og NRK», som om omtalen der skulle dreid seg om ramsalt kritikk.

Det er tydeligvis ingenting som biter på her. Årsaken er trolig at ingen må stå fram med ekte fjes og forsvarer møkkabusinessen, og at det tydeligvis fremdeles er gode penger å tjene på den lille tvilen som kan snike seg inn: Det ser jo for vanvittig ut til å være sant, men tenk om det virker?

I markedsføringsloven heter det:

«I næringsvirksomhet er det forbudt å anvende uriktig eller av annen grunn villedende fremstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.»

Jeg lurer på hvem de er, de som driver denne kyniske gesjeften. Forbrukerombudet nøler ikke med å kalle det svindel, men ser ut til å være maktesløse. De kan bare oppfordre folk til å skru på sin kritiske sans. Tidligere har de også henvendt seg til mediene for å be om hjelp til å stoppe spredningen av slik reklame. Hva vil Facebook gjøre – Norges-sjef Petter Høie?

Reklamer