foot and a heel of the young man laying on a grassJeg har vært lat i sommer. I tillegg til å skylde på det fine været, kan jeg forsvare meg med at NSB torpederte min mest reelle intensjon om en litt lengre sykkeltur. Den skulle gå til Brunlanes, med Stavern, Nevlunghavn og Helgeroa. Du kan sykle landeveiene i et vakkert landskap med åker og eng eller langs kyststien som går i vannkanten rundt hele neset. Favorittstedet mitt er vakre og mystiske Mølen med sitt veldige rullesteinsområde, gåtefulle gravhauger og havet dundrende inn over rullesteinene.

Planen var å ta toget til Larvik og sykle derfra. Men NSB støttet i liten grad ideen. Jeg hadde en mistanke om det, så jeg ringte et telefonnummer som NSB.no oppga for sykkelrelaterte spørsmål.

– Går det greit å ta med sykkel på Vestfoldbanen fra Oslo til Larvik klokka 09.40 i morgen?
– Dessverre kan det ikke reserveres noen plass på Vestfoldbanen. Du kan ta med sykkel som håndbagasje, men det er bare mulig få med to til fem sykler på den strekningen siden de må stå i midtgangen. Møt opp tidlig så kan det hende du kommer med. Konduktøren vil avgjøre om det er plass.

Hm. Så jeg kunne risikere å møte opp med sykkel, bli avvist og måtte dra hjem igjen med sykkelen. (Ingen som vil beholde sykkelen sin etterlater den over natta ved Oslo S.) Om sykkelen fikk plass den ene veien, kunne det gå skeis på hjemturen. Jeg sov på det, og feiget ut. Sykkelen ble hjemme og det ble tog og buss i stedet. Toget var stappfullt allerede på Oslo S av folk og pakkenelliker fra Gardermoen. Sykkelen hadde ikke hatt stor sjanse.

Vestfoldbanen hadde over fire millioner trafikanter i 2013, men få sykler antar jeg.. Tilrettelegging for trygg parkering av sykler, slik som i Sandefjord og Drammen hvor det er etablert «sykkelhotell», kan bidra til at flere pendlere kan kombinere tog og sykkel. Men det burde også være mulig å få med seg sykkelen slik at reisen kan fortsette med sykkel når du er på togstoppet. Hvor vanskelig kan det være hekte på en ekstra vogn til sykler?

«Reis miljøvennlig, reis med toget», skriver NSB på sin Vestfoldbanen-side og skryter av hvor lett det er å komme seg til Gardermoen via Vestfoldbanen når du skal fly. Sykkel er sjelden er fullgod erstatning for fly, men kombinasjonen tog og sykkel er i hvertfall ofte et supert alternativ til bil. Bra for miljøet og bra for helsa.