Stikkord

, , ,

nøkkelhulletFor folk med vanlig helse behøver det ikke være så vanskelig å finne ut hvordan vi kan spise sunt nok. Og spiser vi noenlunde sunt er det ingen grunn til å styre veldig med hvordan det vi putter i oss kommer ut igjen. Mange har gjort det til en livsstil å følge dietter, spise supermat og eller kure seg på ulikt vis for å rense kroppen. Folk må få gjøre sine egne valg av livsstil. Men det er provoserende når kommersielle interesser spekulerer i vår frykt for å bli syke eller ikke se bra nok ut, og markedsfører dyre kurer uten dokumentert effekt.

Søker du etter «detox»på nettet kan du lese mange opplysende artikler om hvorfor vi ikke trenger detoxering, bortsett fra når det er snakk om rusmisbruk. Det mest iøynefallende er likevel alle annonsene for produkter som skal gjøre deg fri fra gift og «slagg» som angivelig hoper seg opp i kroppen. «Tarmveggene tettes ofte igjen av gift og slaggstoffer» heter det for eksempel i en detoxannonse. Om en opplever slikt trøbbel bør en vel først og fremst redusere inntaket av gift og slagg? Hvilke matvarer er det som inneholder dette slagget??

Det er kanskje ikke så rart mange føler at detoxkurer virker. Særlig ikke hvis en følger de rådene i samme nettannonse: «Fet mat, alkohol, sukker, rødt kjøtt og røyking er ting du helt eller delvis bør utelukke under perioden med en detoxkur. Spiser du kornprodukter, frisk frukt og grønnsaker får du maks effekt av kuren din.» Følger du dette rådet, får du nok bra effekt også uten detoxprodukter.

Det kroppen ikke renser ut har absolutt en tendens til å hope seg opp – som fett. Det er dessverre ikke noen annen snarvei til å unngå det enn å spise sunt og være i aktivitet. I en frisk kropp tar lever, nyrer, lunger og hud seg av å rense og skille ut avfallsstoffer. Vi er rett og slett født med et utmerket detoxsystem. Får vi i oss nok fiber i kosten, fungerer tarmene i en frisk kropp også helt utmerket uten at vi betaler for tarmskylling.  Vi trenger selvsagt å passe litt på at vi ikke belaster det delikate rensesystemet vårt, for eksempel med for mye alkohol.

Hvis du synes det er vanskelig å orientere deg i jungelen av helseråd, kan det være godt å vite at de enkle rådene ofte er bra nok i massevis. Som å se etter «Nøkkelhullet» når du handler.

Helsedirektoratet har nylig gjennomgått ny kunnskap om effektene av merkeordningen «nøkkelhullet». Nøkkelhullet er norske helsemyndigheters merkeordning.  Merkeordningen setter krav til minimumsinnhold av kostfiber og maksimumsinnhold av fett, mettet fett, salt og sukker i matvarer som inngår i merkeordningen. På oppdrag fra Helsedirektoratet har Universitetet i Oslo gjennomført beregninger som viser at det å skifte til varer som har nøkkelhullmerket, gir en stor forskjell når det gjelder fiber og inntak av fett blant annet.

Velger du for eksempel et brød med dette merket framfor ett uten, så får du et bra innhold av fiber og ikke for mye salt. Velger du varer med nøkkelhullet på, vil du spare deg for en del fett og du vil få en riktigere sammensetning av fett i kosten. Da kan du gjøre sunne valg uten å bli lurt eller loppet for penger!

Du kan også få mange gode råd gjennom Facebook-kampanjen «Små grep».

PS! I neste uke er det «Hjerteuke» i Nasjonalforeningen for folkehelsen med mange fine aktiviteter over hele landet.

Reklamer