Stikkord

,

Time for Change

Målet mitt etter juleferien var først og fremst å komme tilbake til noenlunde gode hverdagsvaner. Men når det er tilløp til fimbulvinter med rundt femten minus dag etter dag og snø på sykkelveiene, da går det dårlig med en av mine ideelle hverdagsvaner – å sykle til jobb. Ikke er det så fristende å gå til treningssenteret heller når det er så bitende kaldt. Og i likhet med de fleste menneskene i verden, er jeg dessverre ikke god på ski. Et nyttårsforsett er å forsøke å gjøre noe med akkurat det, ja mine egne ferdigheter altså.

Mange av oss vet nøyaktig hva vi burde gjøre både med kosthold og trening. Men det er ikke alltid motivasjon er sterk nok til at vi følger fornuften framfor lysten til å sige ned i godstolen, og hive i seg noe energirikt når en kommer inn fra kulda etter en travel arbeidsdag.

Det er viktig å sette seg noen mål man vet man kan nå. Gjerne noen store mål også, men vi mister lett motivasjon om det går for lang tid før vi merker resultater.

På denne tiden av året er det mange som er motiverte til å bli mer motiverte til sunnere livsstil. Jeg var nettopp innom Facebookgruppa «Fra sofagris til topptrent» og ble nummer 49 989 til å like gruppa. Det er personlig trener Helen Person som har laget den. Hun så for seg at noen hundre kanskje skulle bli med, og så ble det en braksuksess, sa hun i et intervju med Fredrikstad Blad. Opplegget er tilpasset hjemmebruk, du trenger ikke avansert utstyr eller å gå på treningssenter.

Det er mange slike Facebookgrupper som skal motivere folk til sunnere livsstil. Bergens Tidende har intervjuet Rune Høigaard som er professor ved Universitetet i Agder og har forsket på fysisk aktivitet og mosjon. Han sier til BT at

«Slike grupper kan være med å motivere og gjøre det lettere å komme i gang. Man får en identitet som øker forpliktelsen til å være aktiv.»

I samme artikkel kan vi lese at britiske forskere har forsket på effektene av å notere resultater underveis når en skal forsøke å endre livsstil. De fant at det å notere ga bedre resultater. Da tipper jeg at det å notere og dele med andre på Facebook også er noe som virker. Slikt kan jo også virke ganske irriterende på Facebook, så da er jo egne grupper hvor dette kan deles en god ting. Sjekk om du kan finne en gruppe som kan passe for deg!

PS, sjekk også ut gode tips og råd om fysisk aktivitet her hos Nasjonalforeningen for folkehelsen

Reklamer