Stikkord

, , , , , , ,

Thumbs Down Computer Key Showing Dislike Failure And False

En artikkel om at et glass rødvin er like bra som en time trening deles nå ivrig på Facebook. De fleste skjønner sikkert at dette er blant de ting som er for godt til å være verken sunt eller sant. Over 27 000 personer har til nå delt bloggartikkelen. Bloggen er et sammensurium av tekst og annonser. Avsenderen her ser ut til å være blant de mer lysskye dyra i informasjonsjungelen, et spanskregistrert firma. Vi kan ikke vite om avsenderen har økonomiske interesser i alkoholomsetning, eller om rødvinsnyheten bare brukes til å lokke lesere til siden. Uansett fungerer dette effektivt som alkoholreklame i praksis. Noe som har vært forbudt i Norge siden 1975.

Den anonyme avsenderen skriver blant annet: «Om du fortsatt ikke er overbevist om at du bør drikke rødvin oftere, ønsker vi i dag å gjøre deg oppmerksom på de viktige fordelene og forhåpentligvis inspirere deg til å alltid ha en flaske hjemme.» Og det vises til «en nyere studie gjort av et forskerteam fra The University of Alberta (Canada)». Uten referanser til hvilken studie det er snakk om, kan vi ikke sjekke påstandene i teksten, og vi får ikke sjekket om det er en god studie eller ikke.

Det er ikke så lett å orientere seg om hva som er riktig om alkohol og helse, men ingenting tyder på at det er fornuftig å be folk om å drikke mer. Tvert i mot oppsummerer rapporten «Sammenhengen mellom inntak av alkoholholdige drikker og risiko for hjerte- og karsykdom» fra 2013 at: «Vi har i dag begrenset kunnskap om eventuelle helsefordeler av alkohol, men har funnet at det var en økt risiko for hjerneslag, hypertensjon og atrieflimmer». En positiv effekt av alkohol er riktignok påvist gjennom økning av det sunne HDL-kolesterolet, men mulighetene for negative effekter veier fort opp for de positive. Om vi både overdriver alkoholinntaket og trapper ned på fysisk aktivitet, sier det seg selv at det ikke er så lurt.

Det er ikke alt som lar seg regulere i vår globale medievirkelighet. Det nytter ikke å forby folk å skrive dumme eller slemme kommentarer, eller å spre misvisende informasjon. Først og fremst må kloke folk forsøke å ta igjen. Og så går det jo an å tenke seg om før en deler en slik sak som denne reklamebloggen. Det at folk deler er det som gjør den til en suksess, derfor får du heller ingen lenke til saken her.

Hva kan myndighetene gjøre for å håndheve alkoholreklameforbudet i vår tid? Kanskje må det andre metoder til enn nitidig kontroll med forskrifter. Jeg kom til å tenke på nyhetsoppslaget for et par uker siden om at taxfree-butikkene nå er pålagt å sette et klistremerke over den såkalte QR-koden på vinflasker. En slik kode er en rask måte å komme inn på en nettside på, dersom du bruker en smarttelefon og har en app til å lese QR-koder med. Da kan du få produktinformasjon som etter forskriftene er å regne som alkoholreklame. Dette er altså reklame du utsettes for, mens du står foran vinhyllene, trolig allerede i den hensikt å kjøpe en flaske vin. Aftenposten skrev at det ville kreve klistring av lapper på ca 6000 flasker hver dag på flyplassene.

Jeg synes det er ganske mye verre at unge og voksne, overalt der vi sitter med Facebook, utsettes for alkoholreklame fordekt som forskningsbasert helsejournalistikk. Kanskje de som nå skal sette klistremerker på vinflasker, heller kunne settes til å ta til motmæle mot slik skjult reklame i sosiale medier? Og del denne bloggen da, til dem som ser ut til å la seg lure.

 

Reklamer