Stikkord

,

givingtuesdaybanner_test1 Vi må kanskje regne med at fenomenet «black friday» er kommet for å bli. Det anslås at nordmenn skal handle for rundt 4 milliarder denne dagen som første gang ble markert her i 2015. Siden har kjøpefesten tatt mer og mer av. I en spørreundersøkelse oppgir 53 % av de spurte at de vil benytte seg av tilbud denne dagen.

Men i tillegg til at kjøpehysteriet denne dagen byr mange av oss imot, er det greit å minne om at dette også er en dag hvor det er veldig lett å bli lurt. Det er avslørt at for eksempel elektronikkbutikker ikke sjeldent kjører prisene i været rett før Black Friday. I verste fall kan du tro du gjør en kjempehandel, mens du i virkeligheten betaler mer enn du ville gjort om kort tid.

Heldigvis er det stadig flere som reagerer på det voldsomme kjøret for å få oss til å shoppe. Aftenposten skriver i dag om flere butikker som boikotter og som heller bruker dagen til å skaffe penger til gode formål. På internasjonalt nivå er det organisert en motaksjon for alle som ønsker å markere et annet tankesett. Initiativet kalles Giving Tuesday. I Norge er 13 organisasjoner med i år. Nasjonalforeningen for folkehelsen er en av disse. Vi foreslår tre forskjellige måter å bidra på til de gode sakene vi er engasjert i:

De andre organisasjonene har mange flotte forslag til aktiviteter og gode formål å støtte. Les mer om dette på Facebook. Det er ingenting i veien med å benytte seg av gode tilbud i butikkene. Men jeg synes i hvertfall det kjennes feil med all oppmerksomheten på det å shoppe som underholdning. Julehandelen dreier seg i det minste om å handle gaver til hverandre og skape julestemning i heimen. Kloden vår har ikke godt av at vi så hemningsløst oppmuntres til maksimalt høyt forbruk, og gjøre det materielle til så sentrale verdier i livene våre. Så hvis du vil slå et slag for miljø og solidaritet: Gjør handleturen kort 23.november og unngå at det blir blakk fredag. Spar tid og penger og vær med på å gjøre Giving Tuesday til en tydelig markering!